Lietadlá
Lietadlo je lietajúce zariadenie, ktoré je schopné pohybu v atmosfére nezávisle od zemského povrchu, prekonávaním tiaže interakciou s atmosférou, ktoré je aspoň čiastočne riaditeľné, schopné vzletu zo zemského povrchu v letovej konfigurácii a opakovane použiteľné po pristátí.
Časti lietadla
Vzhľadom k veľkému počtu druhov lietadiel možno rýchlo vymenovať iba najčastejšie sa vyskytujúce časti (systémy) lietadiel. Sú to hlavne:
-
drak – tvorí základnú konštrukciu obsahujúcu:
-
riadiaci systém
-
pristávacie zariadenie (podvozok)
-
energetické systémy - hydraulika, vzduchový systém
-
pohonná (hnacia) jednotka - motor s propulzorom (napr. piestový motor s vrtuľou, turbínový motor s výstupnou dýzou)
-
avionika - letecké senzory, prístroje a palubné počítače (vrátane zbraňových)
Druhy lietadiel
Lietadlá delíme podľa rôznych kritérií, pričom niektoré z nich sú univerzálne (použiteľné na všetky lietadlá, a vzájomne rovnocenné), a iné sú špecifické (len pre určitú kategóriu lietadiel, a zároveň jemnejšie delenie než podľa univerzálnych kritérií. Najpodrobnejší popis lietadla získame delením podľa fyzikálnych a technických princípov, ale niekedy môžu byť vhodnejšie iné delenia (podľa výkonov, alebo športovej, alebo legislatívnej kategórie).
Delenie podľa fyzikálnych a technických princípov
- Univerzálne kritériá
-
podľa princípu prekonávania ťiaže (gravitácie)
-
ľahšie ako vzduch (aerostaty)
-
ťažšie ako vzduch (aerodyny)
-
-
podľa možnosti využitia palubného zdroja pohonu (alebo podľa stupňa závislosti na palubnom zdroji pohonu)
-
bezmotorové (alebo bezmotorové a motorizované)
-
motorové
-
Pozn.: dve verzie poslednej definície majú jemný rozdiel (motorový klzák patrí podľa prvej verzie do druhej kategórie, a podľa druhej verzie patrí do prvej kategórie)
- Špecifické kritérium - delenie aerodynov
-
podľa spôsobu vyvodenia aerodynamických síl na nosných plochách a podľa zabezpečenia aerodynamického vztlaku
-
s nepohyblivými nosnými plochami
-
s rotujúcimi nosnými plochami (vrtuľníky - rotorcrafts)
-
s mávajúcimi nosnými plochami (ornitoptéry, krídelníky)
-
bez nosných plôch - s reaktívnym vztlakom (pomocou prúdovej alebo raketovej pohonnej jednotky)
-
zmiešané
-
s kombinovanými nosnými plochami (konvertoplány)
-
s kombináciou nosných plôch a reaktívneho vztlaku
-
-
bezmotorové | motorové | |
---|---|---|
ľahšie ako vzduch (aerostaty) |
balóny |
vzducholode |
ťažšie ako vzduch (aerodyny) |
|
|
- Ostatné špecifické kritériá
-
podľa spôsobu riadenia
-
riadené aerodynamicky
-
riadené ťažiskom (inerčne) - (bezmotorové a motorové závesné klzáky, alebo "osobná helikoptéra" )
-
Iné delenia - napr. podľa výkonov, spôsobu použitia, ...
-
Delenie lietadiel s pevným krídlom podľa dĺžky vzletu a pristátia (nepatria sem vrtuľníky apod., ale nemusia to byť ani čisté letúne)
-
CTOL - s konvenčným vzletom a pristátím (Conventional Take Off and Landing)
-
STOL - s krátkym vzletom a pristátím (Short Take Off and Landing)
-
ZTOL - so strmým vzletom a pristátím (Zoom Take Off and Landing)
-
VTOL - so zvislým vzletom a pristátím (Vertical Take Off and Landing)
-
-
Podľa rýchlosti letu
-
podzvukové (subsonické): M<1.0
-
okolozvukové (transsonické): 0.8<M<1.2
-
nadzvukové (supersonické): M>1.0
-
vysoko nadzvukové (hypersonické): M>3-6 (začínajúce chemické zmeny vzduchu - ionizácia ...)
-
-
Podľa používanej prevádzkovej plochy
-
pozemné (s kolesovým alebo lyžovým podvozkom)
-
vodné (hydroplány)
-
obojživelné (amfíbie)
-
-
Podľa prítomnosti ľudskej obsluhy
-
pilotované
-
bezpilotné (bezpilotné lietajúce zariadenia alebo prostriedky)
-
diaľkovo riadené
-
autonómne
-
-
-
Delenie dopravných lietadiel podľa doletovej vzdialenosti
-
na krátke trate (do 930 km)
-
na stredné trate (930 - 2780 km)
-
na dlhé trate (nad 2780 km)
-
-
Podľa druhu pohonnej jednotky
-
piestové (vrtuľové)
-
kompresorové
-
bezkompresorové
-
-
turbovtuľové (vrtuľové)
-
propfanové
-
prúdové
-
jednoprúdové
-
dvojprúdové (turboventilátorové, turbodúchadlové)
-
-
Človekom poháňané lietadlá
-
-
Podľa športovej kategórie FAI (kvôli uskutočňovaniu súťaží a rekordov) - sú sem zaradené aj padáky, vesmirne plavidlá ...
-
trieda A - balóny
-
trieda B - vzducholode
-
trieda C - letúne
-
trieda D - klzáky a motorizované klzáky - schopné udržať sa vo vzduchu aj bez motora
-
otvorená (voľná) trieda - bezmotorové bez obmedzení
-
18m trieda - jediné obmedzenie: max. rozpätie 18m
-
15m trieda - jediné obmedzenie: max. rozpätie 15m
-
štandardná trieda - max. rozpätie 15m, bez vztlak. klapiek
-
svetová trieda - typizovaný klzák PW-5 bez modifikácií
-
klubová trieda - menej výkonné, staršie klzáky
-
-
trieda E - vrtuľníky (rotorcraft)
-
napr. helikoptéry, autogíry, konvertoplány
-
-
trieda F - modely (zmenšené lietadlá) - neschopné uniesť hmotnosť človeka
-
trieda G - padáky
-
trieda H - lietadlá s prúdovým vztlakom
-
trieda I - človekom poháňané lietadlá
-
trieda K - vesmírne plavidlá
-
trieda M - lietadlá s preklopnými krídlami (a prúdovými motormi)
-
trieda N - lietadlá STOL
-
trieda O - závesné klzáky - prenášané, štartované a pristávané pomocou nôh pilota
-
trieda O-1 - tuhá konštrukcia, riadené iba ťažiskom, dostatočne ľahké na štart za bezvetria (všetky rogalá s pružným krídlom)
-
trieda O-2 - to isté ako O-1 ale s aerodynamickým riadením (v súčasnosti nepoužívané)
-
trieda O-3 - bez tuhej konštrukcie (padákové klzáky - paraglajdy)
-
trieda O-4 - schopné vzletu a pristátia z nôh, aspoň za určitých podmienok (klzáky Aeriane SWIFT)
-
trieda O-5 - to isté ako O-1 ale s aerodynamickým riadením okolo pozdĺžnej osi, bez aerodynamického krytu (rogalá s tuhým krídlom)
-
-
trieda P - raketoplány
-
trieda R - mikrolajty - max. dvojsedadlové letúne s malou hmotnosťou a malým plošným zaťažením
-
napr. motorizované závesné a padákové klzáky ...
-
-
trieda S - vesmírne modely
-
trieda U - bezpilotné lietajúce prostriedky (UAV)
-
Delenia podľa legislatívy
sú v praxi najdôležitejšie, lebo od toho sa odvíja náročnosť získania pilotného preukazu, povinný rozsah údržby atď.
Legislatívne delenie často vychádza z medzinárodných dohôd a kritériami býva napr.:
-
potenciálne následky v prípade nehody (podľa hmotnosti, rýchlosti letu, počtu cestujúcich)
-
náročnosťou pilotovania (podľa hmotnosti, počtu motorov)
Náhľad fotografií zo zložky Série